Een jaar na mijn aanstelling als vertrouwenspersoon was het goed om met de drie parochiebesturen een evaluatie te hebben over het afgelopen jaar. Deze evaluatie ondersteunt het belang van de vertrouwenspersoon en is een goed hulpmiddel om zijn functie opnieuw goed op het netvlies te krijgen.
In het afgelopen jaar zijn er geen ernstige situaties voorgekomen. Wél zijn er meldingen van pesterijen en een zekere vorm van jaloezie door verschillende melders voorbijgekomen. Het is jammer dat dit voorkomt binnen de parochiegemeenschap en de vrijwilligers onder elkaar.
Mijn motto hierin is: behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.
De vertrouwenspersoon is geen mediator. Hij is er voor de melder om zelf stappen te zetten die voor hem/haar nodig zijn. In dat kader kan de vertrouwenspersoon wél suggesties aanreiken voor een mediator.
In veel gevallen is ook de suggestie naar de melder om toch in gesprek te komen met degene die hij/zij aanklaagt. Maar soms is dit een gepasseerd station en haakt de vrijwilliger af, wat jammer is.
Aandachtspunten van de vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon staat niet klaar met een eigen oordeel, luistert goed zonder oordeel.
De vertrouwenspersoon wordt geacht open en onafhankelijk te zijn.
De vertrouwenspersoon bewaart gepaste afstand.
De vertrouwenspersoon draagt verantwoordelijkheid en is aanspreekbaar op zijn optreden en handelen.
De vertrouwenspersoon is eerlijk, respectvol, onpartijdig en laat de ander in zijn/haar waarde.
De vertrouwenspersoon heeft de plicht tot strikte geheimhouding.
De vertrouwenspersoon is te bereiken via vertrouwenspersoon@parochieszvl.nl en via tel. 0115-696391.
댓글